tisdag 12 augusti 2008

Om OS och protesterande

Jag retar mig fortfarande på att Veronika Wagner inte fick åka till OS. Om SOK tycker att hon inte har chans på top-8 borde ändå en liten prioritet ges till idrotter där ingen övrig svensk är uttagen. Tycker jag.

Sedan innan OS började, har det här och där kommit direkta uppmaningar och frågor om de svenska deltagarna ska protestera på något sätt mot Kinas (o)mänskliga rättigheter. Jag har lite svårt för det. Dels har många idrottare under många år försakat utbildning, arbete, umgänge och en massa tid för att helt fokusera på sitt idrottande och OS. En protest kan kosta mycket. Det var ju inte de som valde att Kina skulle bli årets arrangör.

Men det som stör mig mest är att vi vanliga svenskar åker på turistresor, fotar oss på kinesiska muren och köper billiga kopior av märkesjackor och sedan tycker att OS-deltagarna ska stå för protesterandet. Svenska och utländska företag etablerar sig i Kina och tjänar därmed stora pengar. Varför kräver ingen att de ska visa sitt missnöje? Om nu någon idrottare av egen övertygelse protesterar på något sätt, tycker jag att det är modigt och hedersamt.

Dessutom tycker jag att det är tråkigt för den vanliga kinesiska befolkningen som är väldigt stolta och glada över OS när det är dem som vi förödmjukar i första hand genom pinsamma protester.

Inga kommentarer: