onsdag 19 november 2008

Ett svar i alla fall

Jag stör mig verkligen på alla galet höga löner, pension och fallskärmar som vissa bankchefer och andra snubbar har. Härom dagen gick jag i taket och kände att jag måste göra något. Men vad? Det enda jag kom på var att mail till Nordea som det snackas mycket om nu. I ren frustration kräktes jag ur mig detta och skickade direkt utan att läsa och rätta:

Jag blir så arg över de senaste nyheterna om era vdar och styrelseordföraneder som får dessa galet höga löner. Jag önskar att jag varkund hos Nordea så att jag kunde lämna er. Så här får det inte gå till. Jagh oppas att de här herrarna förstår vad vi vanligt folk anser om dessa galenskaper.
Hälsningar Trött Lisa

Jag tycker att alla som blir lika irreterade som jag ska passa på att visa sin åsikt på något sätt. Idag fick jag faktiskt ett svar. Det trodde jag inte. Inte för att det gjorde mig gladare. Så här säger Nordea:

Hej Lisa
Vi har förståelse för att höga pensioner väcker uppseende. Nordea är ett avNordens fem största företag och avsevärt större än någon annan bank iNorden. I en jämförelse med de största företagen i Norden är nivåerna förledande personer i Nordea marknadsmässiga och särskiljer sig inte från destörsta börsnoterade koncernerna.

Koncernchefen Christian Clausens pensionsavtal är i nivå med motsvarandeavtal i andra nordiska banker. Jämför man med de tre största bankerna i densvenska marknaden är avtalet något lägre än i SEB och Handelsbanken ochnågot högre än i Swedbank. Pensionsåldern i bankerna skiljer sig inte hellerså mycket åt, den ligger mellan 58-60 år. Nordeas förre koncernchef Lars GNordström gick i pension när han var 64 år.

Alla nu aktuella uppgifter om pensioner i Nordea bygger på uppgifter somredovisats öppet i bankens årsredovisningar, vilket är i enlighet med dekrav som finns på ett börsnoterat bolag. När media nu lyft fram frågan harman gjort högre antaganden om livslängd och räknat fram betydligt störretotalsummor för individerna än Nordeas egen syn på kostnaderna för banken.

Ett exempel är ett av de avtal som media bevakat där man räknat framkostnader på 115-120 miljoner. Nordeas beräkningar är c:a 80 miljonerkronor.

Visst är det mycket pengar, för många svårt att ens föreställa sig. Dock ärdetta pensionsnivåer som finns i stora börsnoterade företag världen över ochsom är branschstandard i Sverige.

Med vänlig hälsning
Nordea Bank AB (publ)

Inga kommentarer: