torsdag 25 februari 2010

OS och mössan

Vilket fantastiskt OS! Det går ju jättebra för svenskarna och är otroligt spännande. Lite synd om Helena Jonsson och Emil Jönsson bara.

Med mössan går det inte så bra. Ett mönster snurrar runt på Internet och i tidningarna som det officiella mönstret för OS-mössan. Problemet är att det inte stämmer alls. Vad är det för en tok som komponerat ihop det!? Om man bara virkat ett par mössor borde man lätt kunna hitta på ett riktigt mönster. Jag har mest virkat dukar och mormorsrutor, och trodde i min enfald att mönstret var riktigt. Det ska inte vara fasta maskor och mössan blir kort och tokbred. Jag blev så less på mössan att jag inte virkat på flera dagar. Nu slänger jag skiten och börjar om. Jag har läst på ett par bloggar om tjejer som gjort samma misstag och nu klurat ut egna mönster.

Selma provar den halvfärdiga jättemössan.

2 kommentarer:

JennyPenny sa...

Jag har också gjort mössor i parti och minut!
Men blev också helt vansinnig på mönstret och ringde upp hon som gjort det, hon sa att man skulle göra halvstolpar istället för fasta maskor. Alltså ett omslag om tråden, ner i nästa maska, hämta tråden och dra igenom alla tre trådar på en gång. DÅ blir den jättebra!
Jag gjorde en till Mannen som är lite för stor (i Eskimogarnet) och då hade jag 56 maskor så om du inte fixat till det hittills kanske du ska gå på en något mindre.
Lycka till!

Lisa sa...

Jamen varför skriver hon då fasta maskor om det inte ska vara det!? Jag tappade faktiskt sugen, ska kanske ta upp det snart. Bra då vet jag att även 56 maskor är för stort.