fredag 20 juli 2007

Härlig semester! (landkrabborna goes on board)

Vi semestrar på, och det är toppen. Planen är att ta det lugnt och inte planerar för mycket. Eventuellt några spontana småutflykter. Minnet från semestern för två år sedan sitter i. De stackars fyra veckorna var fullspäckade, till bristningsgränsen. Vi hade kul, men det blev för mycket.

Vi började årets semester med en tripp till Hjo. Jättemysig liten stad. Trevliga fik och restauranger. En schyst inredningsaffär som stod sig bra i Göteborgsjämförelse. Vi fick med oss en TV-bänk därifrån. Campingstugan var inte så mysig, men det gjorde inget då vi lyssnade på en spännande ljudbok, Luftslottet som sprängdes, om kvällarna. Dessutom passade vi på att titta på cykelklubbens ungdomar som körde U6 i Tidaholm.

Väl hemma igen har vi softat vidare, tränat och tittat på Touren. Vi kom på att det skulle vara kul med en båt nere vid vattnet. Bara att ta fem steg ner från lägenheten med flytvästen under armen och dra ut på sjön. Sagt och gjort, det blev mitt uppdrag att under hösten/vintern försöka få tag på en båtplats.

I söndags var Johhny Rocker ute och cyklade. Jag tänkte att det är väl bara att börja detektivarbetet med att jaga rätt på en plats. Jag traskade ner för att se hur det egentligen ser ut, ringde ett telefonnummer på en skylt. Ingen träff. Hem igen. Ringde till kompisen Eulalia som har stenkoll på båtlivet. Jag berättade glatt att vi skulle skaffa båtplats nedanför lägenheten. Hon skrattade gott. -Lycka till! Jag fick en kort introduktion på pris och storlek på båtplatser.

Det är väl bara att starta surfandet tänkte jag uppgivet. Ha! Fem minuter senare hade jag hittat en familj med dubbla båtplatser. Vi fick ta över en. Det är inte sant! Jag ringde upp Eulalia igen. -Du skojar! Hon trodde inte sina öron. -Så är det, sa jag. -Nu ska vi köpa båt, har du några tips?

De senaste dagarna har vi hängt i vår nya favvoaffär, en båthandlare i Kungsbacka. Efter mycket om och men har vi fastnat för en Cresent Primo. I dag hade hämtat hem den. Det känns helt rätt. Både jag och Johnny Rocker är överförtjusta. Och skitskraja! Vi kan ju ingenting. Absolut ingenting. Nej, ingenting. Varning på sjön! På tisdag kastar vi loss. Då är det båtleverans och en introduktion för landkrabborna. Hjälp.

Tills på tisdag ska vi se till att förbereda oss så mycket som möjligt. Vi provar våra nya flytvästar, gör olika knopar runt bord och stolar, pluggar sjövett samt studerar med skräckblandad förtjusning alla symboler på vårt sjökort.

Skepp o'hoj!

Inga kommentarer: