torsdag 31 december 2009

Så var 2009

Dags att summera 2009. Jag hittade min förhoppningar inför 2009. Vad hände egentligen?

Förlossningen drar igång under slutet av januari eller början av februari. Jag spricker inte eller knappt alls och förlossningen blir en fin upplevelse. Lilla bebisen mår bra och vi får äntligen träffas.

Nja, vi fick vänta till en bra bit in i februari. Den 18:e februari föddes Selma. Inte spricka alls? Fin upplevelse? Jag sprack rejält och förlossningen höll på i två kämpiga dygn. Aj! Det var verkligen speciellt och stort. Jag är så glad över att jag fick uppleva det. Och såhär i efterhand undrar jag nästan om det verkligen gjorde så ont. Lilla bebisen var en stor bebis, 5130 g. Efter lite turbulens mådde hon bra. Att Selma kom till oss är självklart det allra bästa med 2009.

I februari ammar jag i soffan och tittar på VM i längdskidåkning. Det blir en succé för svenskarna. Mathias Fredriksson är äntligen frisk och lyckas med åtminstone ett bra lopp.

Vi hängde inte med så bra i längdskidåkningen. Selma föddes mitt i, och den första tiden med tortyr-amning, läkande kropp och skrikande bebis var inte så mysig som jag föreställt mig.

I takt med mina barnvagnspromenader under våren går jag stadigt ned i vikt. På lite längre sikt lyckas jag även bli av med de där två-tre retliga kilona som jag velat bli av med i flera år. Inte nog med det lyckas jag även för första gången att få till en snygg solbränna. En brun sådan, inte röd.

Vårens promenader lyckades jag med. Vad jag gick! Promenad hit och promenad dit. Det var skönt att röra på sig och oftast fint väder. Efter ett tag började kilona ge med sig. Jag är såklart inte helt i hamn ännu. Snygg solbränna!? Trodde jag verkligen det?

Jag gör ett jättefint album till bebisen. Det stannar inte där. Min kreativitet som oftast inte kommer längre än till tanken övergår äntligen i handling. Jag syr, pysslar och skapar en massa fint.

Jag började på ett jättefint album. Och jag började virka en filt med mormorsrutor. Under hösten/vintern tog jag en pysselpaus för att plugga. Pyssel-idéerna vet inga gränser.

Jag gör en storrensning i garderoben och köper lite nytt. Nu har jag bara kläder som jag använder. Inte lådorna fulla med gamla oanvändbara trasor som innan.

En storrensning blev det. Men jag behöver fortfarande mycket nytt. Var kommer alla fula gamla kläder ifrån? Min garderob är ännu inte sådär piffig som jag drömmer om.

Under sommaren åker vi alla tre på en mysig minisemester.

Jag kommer knappt ihåg vad vi gjorde i somras. Inga direkta semesterresor, men det var en bra sommar. Vi åkte till Lidköping och köpte porslin. Två gånger. Vi var och tittade på cykel-SM på Kinnekulle. Vi kom båda igång ordentligt med träningen under semester. För att sedan bli sjuka i halsfluss och sängliggande hela familjen.

Vi ser Lance Armstrongs comeback i tour de France. Det är otroligt spännande ända fram till de sista etapperna. Flera svenkar är med, och de kör riktigt riktigt bra.

Vilken comeback av Lance, 3:a! Vilken tour! Toppen.

Mina promenader utvecklar sig till regelbunden löpträning. Under hösten springer jag några orienteringstävlingar och konstaterar glatt att konditionen är bättre än på flera år.

Några orienteringstävlingar blev det allt. Roligast var Uddevallas patrull som jag sprang tillsammans med lillasyster. Annars blev det en mycket sporadisk löpträning.

Lilla bebisen växer och mår bra. Vi firar en mysig jul.

Selma mår toppen och är så fin att det gör ont i hjärtat. Under våren och sommaren var Selma röd och torr i huden. Efter mycket smörjande utan resultat konstaterades att hon har mjölk- och äggallergi. Vi hoppas att det växer bort.

I höstas körde vi ett nattrace för att vänja Selma av med att amma hela nätterna. Efter ett par tuffa nätter gav det resultat. Nu sover hon i eget rum och vaknar oftast ingen eller någon gång per natt. Och vi sover bättre.

Julen har varit mysig och rätt så lugn. Det var kul att se både Selma och lille Bus med jultomten och alla julklappar. Min bästa julklapp var ett par Efva Attling-örhängen.

Inga kommentarer: