onsdag 10 oktober 2012

Så mycket odlande

Nu är jag färdig med odlandet på lotten för i år. Förra hösten var där fullt av ogräs när vintern kom. Jag hade fullt upp med nyfödd bebis då. Nu är det andra bullar. Jorden ligger bar och fin. Selma och jag har planterat två blåbärsbuskar, en röd krusbär och ett gäng blommande vårlökar.

Dessa blommor hoppas jag tittar upp till våren.

Jag kör nytt tänk till nästa odlingsår. I två säsonger har jag sått en hel del morötter och rödbetor. Men det är faktiskt inte värt besväret. Bra blir det inte heller. Morötterna vill sig inte riktigt. Nej, nästa år ska jag ha mer plantor och buskar. Mer blommor också. Jag är väldigt förtjust i dahlia och pion. Kanske blir det några ringblommor också. Dessutom ska jag prova att odla sparris. Det ska ta ungefär fyra år innan man kan skörda första gången. Jag gör ett försök.

Jag skulle vilka ha minst en rosbuske på balkongen, men det får jag nog ta nästa år. Jag är rätt trött på allt odlande just nu. Sommarens pelargoner har jag tagit in från balkongen. De ska vinterförvaras i källaren. Det är så onödigt och dyrt att köpa nya varje år.  Apropå återanvändande har jag två amaryllislökar sparade från förra julen. Kanske är det dags att väcka dem nu!?

Inga kommentarer: