måndag 5 mars 2007

Hushållsnära tjänster

Jag har inte hängt med helt i diskussionerna angående avdraget för hushållsnära tjänster. Tycker lite både och tror jag.

Jag kan tycka att det är bra då det underlättar att hinna med allt annat vardagspusslande, särskilt för barnfamiljer.

Men det känns som det är en skattelättnad som inte kommer alla till pass. Det kommer att vara mer ”överklass” än ”arbetare” som utnyttjar det. Precis som innan. Generellt sett.

Dessutom känns det som att det blir på bekostnad av sänkt a-kassa, sjukpeng mm. Det gillar jag inte. Låginkomsttagare som sliter i sjuk- eller äldrevården kommer ju inte att köpa dessa tjänster även om det blir billigare. Det är dessa människor som jag tycker förtjänar avlastning i första hand.

Det låter konstigt att man ska kunna köpa dessa hushållsnära tjänster för att kunna arbeta mer. Ska vi jobba mer? Då spelar det ju ingen roll. En timma hushållsjobb som vanligt jobb. Strunt samma! Det är väl tid med familjen folk vill ha.

Det kanske blir jättebra. Vi får se.

Om jag fick välja en tjänst skulle jag välja att tvätten tvättar sig och viker sig och lägger tillbaka sig. Det vore bra. Eller att dammet försvann.

Inga kommentarer: