fredag 11 maj 2007

Go Cunego!

I helgen drar Giro d'Italia igång. Jag tycker faktiskt att det är roligare än Touren. Kanske därför att det var den första cykeltävling jag följde med i på TV. Det var 2004, och Damiano Cunego vann. Sedan dess är han min favorit.

Roligast var en bergsetapp där Saeco hade två hjälpcyklister som var loss. När det var dags för Cunego att rycka fanns de på plats längre fram. Där blev den mer anonyme cyklisten Andrea Tonti en favorit. Jag tyckte att det såg så gulligt ut när han rullade, vinkade till kameran och pekade bakåt för att förklara att han väntade på sin lagkamrat.

Nu ser jag fram emot årets lopp. Förhoppningsvis blir det spännande etapper med mycket lagkörning. Jag hoppas att Cunego har tränat upp sin tempokörning och att Petacchi tar hem ett par av spurterna.

Synd att inga svenskar ska vara med. Jag saknar även: Erik Zabel, Jens Voight, Alexander Vinokourov och Tom Boonen.

Vi ses i TV-soffan.

Inga kommentarer: