måndag 25 februari 2008

Orkidéakuten

Jag har en orkidé som blommar om då och då. Jag vattnar den när jag kommer ihåg det. Den trivs finfint ändå. Jag har också ett par andra orkidéer som var jättefina till en början. Nu är blommorna tappade sedan länge och bladen bara hänger och ser allmänt tråkiga ut. De vill bara inte ta sig, hur mycket jag än fjäskar för dem.

Nu har jag ett nytt vapen i kampen. Specialsvamp från Nya Zeeland! Härom dagen var jag inne i den trevliga blomsteraffären på torget i Mölnlycke. Jag passade på att fråga efter lite tips för norrfönster och kom in på mina stackars orkidéer. Kvinnan berättade om superkuren med den speciella svampen. Hon var väldigt övertygande, och hade själv testat efter stor tveksamhet. 65 pix kostade en torkad svamp som man kan återanvända. Som tur var hade de en liten bit kvar.

Dunderkuren tar 8 veckor. Det här ska bli roligt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Detta vill jag gärna höra mer om, kanske kan vara något för våra orkidéer utan blommor som bara vissnar bort.
Ha det gott!

Anonym sa...

Enligt blomstertanten behövs svampen när bladen är mjuka och hängiga. Du kan få en bit av mig.

Anonym sa...

Ska bli verkligt intressant, min orkidé är bara sur och gnällig, kanske kunde det liva upp?

Anonym sa...

Jag återkommer med bilder. Jenny, jag skickar med en liten bit till dig också.