måndag 3 mars 2008

Cykelfilmsfestival och cykelsol

I fredags kom ett gäng cykeltokar hem till oss. Vi tittade på inspelat cykelcross-VM och åt italieninspirerad mat. När klockan slog nio gick vi till Röda sten där Göteborgs cykelfilmsfestival hölls i helgen. Som planerat kom vi dit lagom tills Roller racet började.

Roller racet var en utslagsturnering där man möttes två i taget. Cyklarna stod på rullar som var kopplade till en rund tavla där två pilar visade hur långt respektive cyklist cyklade under 30 sekunder. Spännande, allt till ackompangemang av ett jazzigt band och glada påhejningar. Det såg väldigt roligt ut när de tävlande cyklade som galningar. Fort, fort. Se här. Det var kul att olika sorters cyklister möttes. Tävlingscyklister, motionscyklister och retro cykelbudscyklister. Som pricken över i tog cykelklubbens Lunkan hem segern. Jo, det fanns en tjejklass också. Men jag hade klänning på mig. Tyvärr.

Igår var det som varje år en lång sändning från Vasaloppet. Och som vanligt måste jag titta. Det var länge spännande i tätstriden. Mest imponerad är jag ändå av släkting Händig som för ett år sedan gick igenom en stor och kritisk operation. Då var vi alla oroliga. Nu åkte han Vasaloppet igen.

Efter en förmiddags slöande i soffan sken solen in genom fönstren och frestade mig till en cykeltur. Det var 8 grader ute. Vilken vårkänsla. Jag rullade runt och kisade i vårsolen. Ned till vattnet och bryggan där vår båt snart ska guppa. Förbi Röda sten där ett gäng stod redo för någon slags poängpromenad a la cykelbud. Jag cyklade bort till Särobanan och funderade på vilken av alla tokfina villor vid vattet som egentligen är finast. Sedan mötte jag Johnny Rocker och ett gäng cykelkillar. Jag hängde på dem och cyklade hemåt igen. Cykelturen avslutades med en espresso på Röda sten.

Inga kommentarer: