onsdag 18 november 2009

Skitvaccin

Idag åkte jag och Selma in till barnmedicin för att pricktesta vaccinet på Selma. I väntrummet träffade vi en pappa och dotter som redan gjort pricktesten. Pappan sa att de gjorde en prick med vaccinet och en testprick. Om vaccinpricken inte blev större än testpricken så gick det bra att vaccinera. Det hade gått bra för dem.

Efter ett kort besök hos läkaren var det dags för oss att pricka. Vi fick gå ut och vänta en kvart innan prickarna skulle bedömmas. Jag tittade på Selmas arm och såg hur vaccinpricken blev jättestor. Skit också. Jag började ana att det kanske inte skulle bli någon vaccinering. Väl inne igen konsulterade labbkvinnan läkaren, och de konstaterade att vi inte kunde vaccinera Selma. Jag blev så besviken. Det syntes nog, jag fick en kram av läkaren. Jag visste ju att det kanske inte skulle bli av. Men jag hade faktiskt förutsatt att det skulle gå bra. Det var bara till att åka hem igen. Skönt att jag och Fredric är vaccinerade i alla fall. Nu får vi ta det försiktigt med Selma. Inga Ikea-besök på ett tag.

6 kommentarer:

e sa...

Om det är en liten tröst kan jag nämna hur en vän till mig är livrädd att de ska vaccinera hennes lilla dotter; att dagis ska tvinga. Så till den grad hon är beredd lämna bort dottern till sin familj tills "värsta faran är över". Kanske ingen tröst och jag vet det finns mängder av argument åt båda hållen men kanske är det bäst så här när det blev så? Försök tänka på vad bra det var att det finns ett pricktest om inte annat!
Kram

Lisa sa...

Ja, det finns verkligen många tankar och åsikter om detta med vaccineringen. Jag hade väldigt gärna sett att Selma blivit vaccinerad. Men som du säger var det ju en himla tur att vi visste att hon var äggallergiker och att vi gjorde pricktestet. Tänk om vi vaccinerat henne och hon fått en allergichock.

e sa...

Ja det verkar också vara olika mellan olika länder - vilket kanske inte är så konstigt eftersom man påverkas av media och andra man har omkring sig. Här ska "vaccinera-er"-kampanjen snart starta och kanske kommer den ändra saker, men just nu verkar de jag pratar inte vara så sugna på det. Nästan alla mina kollegor har småbarn men ingen planerar att vaccinera. Å andra sidan, i fransk media används Sverige som förebild i princip Allt, det senaste är förbudet mot barnaga som vi haft i 30 år och de pratar om att införa, så det skulle inte förvåna mig om det snart kommer bilder från svenska vårdcentraler också...:)

Lisa sa...

Då borde ju du vara poppis i Frenkrike!

e sa...

:) Men de har lite problem med icke-blondheten... Dessutom kommer det ibland frågor som avslöjar vilket eldorado de tror Sverige är och det är ibland långt från sanningen. På grund av en språkförbistring lyckades jag i och för sig förklara för en läkare att i Sverige delar minsann mamman och pappan på amningen, det finns mammamånader och pappamånader...

Lisa sa...

Ha, vad kul!