fredag 6 november 2009

Nattkampen, oväntad vändning

För ett tag sedan läste jag om Anna Wahlgrens "sova hela natten"-metod. Det hela går ut på att lugna barnet där det ligger, i sängen. Om man tar upp barnet när det skriker bekräftar man dess rädsla för att ligga ensam i sängen. Istället ska man vara lugn och trygg i barnets närhet och barnet ska vara kvar i sängen. (Av någon anledning tror många att Anna Wahlgrens metod går ut på att lämna barnet att skrika i 5-minutersintervall)

De senaste två nätterna har jag testat detta. Jag lade även till ett sshhhhhh-ljud som lillasyster kört med lille Bus. Det har gått jättebra. Selma har vaknat kanske tre gånger per natt. Då har jag buffat henne lätt i baken och sagt sshhhh upprepade gånger. Efter bara någon minut har hon somnat om. Man kan ju nästan säga att jag har fått sova hela natten. Äntligen! Men jag har nog en del sömn att ta igen, jag är trött. Det känns också bra att Selma förhoppningsvis kan slappna av och somna om lättare.

Vid själva nattningen har jag också kört med detta. Det har fungerat, men tagit lååång tid. Det gäller att vara konsekvent och tålmodig.

Inga kommentarer: