onsdag 17 september 2008

MVC, hjärtljud och föräldrautbildning

Idag var jag på MVC igen. Det är trevligt där. Denna gången var jag inte så nervös innan. Efter lite formalia skulle hjärtljuden lyssnas på. Barnmorskan förvarnade mig om att det kan vara så att det inte hörs direkt om bebisen rör mycket på sig. Ok. Men så snart hon lade den där grejen på magen hördes hjärtslagen. Snabbt, pulsen var 148 tror jag. Det var skönt.

BM frågade om vi ville vara med på föräldrautbildning. -Ja, det vill vi. (Äntligen!) Nu föll det sig inte bättre än att vi hamnade mitt emellan två grupper. Vi får välja vilken vi vill vara med i.
Alt. 1, Föräldrautbildningen håller på i nov-dec. De andra är beräknade till jan, kanske någon i dec.
Alt. 2, Föräldrautbildningen håller på i jan och sista tillfället är 4:e feb, dvs två dagar efter vårt bf. De andra är beräknade till mitten på feb och en bit in i mars.

Min första tanke var att välja alt. 1. Då är vi klara i god tid till bf, och får börja snart vilket jag vill. Å andra sidan kommer vi förmodligen att föda sist. Jag tänker att när det är dags att träffas efter att barnet fötts är vi fortfarande i koma medan de andra kommit in i rutiner och så. Kanske är alt. 2 bättre. Då är vi först ut. Och om det skulle vara så att vi missar sista tillfället tror jag ändå att vi klarar det bra ändå, självgod som jag är. Eller? Tips mottages tacksamt från erfarna FUB-deltagre!

Efter MVC-besöket kilade jag in på H&M för att fira med ett mammaplagg. Men det blev inget med det. Jag fick en chock. Där hängde bara en massa fula trasor. Jag kom på att det ju faktiskt var bebisen som varit duktig, och därför borde firas. Så jag gick in till barnavdelningen istället och köpte ett par grå hängslebyxor i stl. 56.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du har helt rätt, i allt du skriver faktiskt! Jag hade också hängt på den sista gruppen,då får ni också det roliga med att vara först ut. HM har bara fula mammakläder, har alltid haft och kommer alltid ha. Lindex kan ha en del fint. Och ja, lilla bebis var bäst, klart den ska firas!
Kramar!

Anonym sa...

Tack för hjälpen! Grupp 2 får det bli.

Anonym sa...

Hej läser din blogg... hade tagit grupp 1, eftersom de informerar om saker som man behöver veta innan förlossningen och då har ni ju chansen att kunna smälta all information innan ni ska föda!!!

Anonym sa...

Ja, det är helt klart en poäng med grupp 1, nog så viktig. Typiskt att vi skulle hamna mellan två grupper.