tisdag 29 januari 2008

Underbara Treviso

Dimman i ögonen och tröttheten i kroppen börjar lätta. Det var en intensiv helg i Treviso. Tillsammans med vårt resesällskap, två cykeltokar, drog vi norrut mot Skavsta i fredags. På flygplatsen träffade vi på några av de svenska deltagarna. Efter en typisk lågprisflygning landade vi i lite varmare Treviso. Där stod en stor infoskylt om cykelcross-VM. Framför skylten stod det svenska hoppet cykelcrossaren Fredrik Ericsson. Johnny Rocker tog tillfället i akt och drog snabbt upp kameran. Charmigt nog trodde Fredrik att han stod i vägen, ursäktade sig och backade ur bild. Kul, tyckte jag.

På fredag kväll promenerade vi omkring i Treviso. Centrumdelen var omringad av en mur och en vallgrav. Hus och gator var av sten. Det var mysiga små gator med trevliga affärer. Vi bestämde oss för att hänga i stan även på lördag förmiddag och åka ut till tävlingen lite senare.

När vi kom ut till tävlingsplatsen var det fullt med folk, solen strålade och det var härligt. Vi svidade om till de sverigekläder vi hade med oss och spatserade runt. Det är ett tufft jobb att vara cx-supporter. Helst ska man vara utklädd och ha tutor eller andra prylar som låter. Där är vi inte helt i hamn ännu. Nästa år ska vi ha tokiga hattar med oss. Det är mycket stå och gå också, vilket kändes efteråt. Och så ska man dricka öl. Gott.

Svisch sa det när starten gått och täten susade förbi oss. Vad snabba de är! Tyvärr startade de svenska killarna längst bak. Jag gissar att det inte är så lätt att komma fram där. Vi hejade för fullt varje gång vi såg dem. Jag hoppas att de hörde oss. Det var synd att ingen svensk tjej körde. Jag hoppar och tror att Alexandra Engen skulle hänga med bra i damklassen. Nästa år förhoppningsvis.

Mitt i natten till måndag landade vi i kalla Sverige igen. Efter en nattlig bilfärd dök jag ner i sängen vid 5-tiden. Trött så trött, men nöjd. Helgen var toppen. Jag vill absolut åka till Holland nästa år.

Blev det någon Spagetti Vongole? Nope, tyvärr inte. Men maten var jättegod ändå. Lördagens restaurang var dessutom extra trevlig. Den lille mannen som serverade oss struntade fullständigt i vad vi försökte beställa. Han bestämde, och gott var det.

Inga kommentarer: