onsdag 31 december 2008

Tillbakablick 2008

2008 har verkligen varit ett händelserikt år. Med bröllop, graviditet och flytt som största höjdpunkterna.

Det började inte så roligt. Vi hade precis misslyckats med vårt första ivf-försök, som vi haft stora förväntingar på. Vi intalade oss om och om igen att det här skulle få ta tid om det behövdes. Ibland trodde vi på orden, ibland gjort det bara ont.

Vi skulle behöva vänta två månader på nästa försök, ett frysåterförande. Under den tiden gjorde vi två härliga och för själen välbehövliga resor, till Treviso i Italien och Branäs. Vi kunde nästan helt koppla bort ivf-tankarna, och det gjorde gott.

I slutet av januari åkte vi till Treviso för att titta på cykelcross-VM. Vårt resesällskap var cykelbjörnen och hans trevliga kompis Johan. Solen strålade, maten var god och tävlingarna var storslagna. Senare under året utmynnade denna resa i den fantastiska fancluben CXSweden.


Några veckor senare åkte vi till Branäs med Runner och Stilig och deras barn. Det var härligt att komma upp till ett vitt vinterlandskap. Jag och Fredric åkte längdskidor, mycket längdskidor. Höjdpunkten var när vi hyrde skateutrustning och en instruktör i Långberget. Det var jättekul och gick fort fort.


I mitten av februari gjorde vi vårt andra ivf-försök, ett embryo från frysen sattes tillbaka. Försöket misslyckades och det kändes tungt. Jag satt i bilen på jobbparkeringen när jag ringde in resultatet till Sahlgrenska. Tårarna forsade. Återigen var vi tvugna att vänta två månader på nästa frysförsök. Vårt sista embryo i frysen från vår första stimulering. Tankarna på att det kanske aldrig skulle lyckas kom närmare och närmare.

Under våren åkte vi på cykeltävlingar på helgerna. I slutet av april kunde vi konstatera att även det tredje ivf-försöket misslyckades. Sahlgrenska svarade att det var fullbokat fram till sommaren. Vi var tvugna att vänta med den andra ivf-stimuleringen till efter sommaren. Kanske skulle det vara bra med ett sommaruppehåll från ivf-andet.

Vi tog en chansning och kollade med privata kliniken Carlanderska om det fanns möjlighet att hinna med en stimulering där före sommaren. Till min stora förvåning svarade de ja. Vi bestämde oss snabbt för att köra på det. Bara någon dag senare satt jag på Carlanderska och tog min första spruta. Dagarna gick fort med sprutor, äggutplock, ängslig väntan och embryoåterförande. Den här gången gjorde vi den korta metoden med långtidsodling. Jag hade med kameran till återförandet, och fick med mig ett foto på vår fina blastocyst.

Efter en vecka svällde min mage upp ordentligt. Jag var lätt överstimulerad och graviditeten som vi ännu inte kände till boostade på alla tömda äggblåsor. På vår testdag fick vi se ett efterlängtat plus på stickan. Jag var gravid. På bara några dagar förvandlades min hyffsat platta mage till en gravidmage som knappt gick att dölja. Det kändes märkligt, främmande och fantastiskt.



Under våren bestämde vi oss för att gifta oss. Den 7:e juni gifte vi oss i Rådhuset i Göteborg. Våra familjer var med. Det var strålande sol och i magen växte en liten plutt (Se Fredrics pekning).








I samma veva impulsköpte vi vår nya lägenhet. Vi kom hem från jobbet och såg att det var visning på några av lägenheterna i nya höga huset bredvid vårt. Vi var nyfikna och ville se hur de såg ut. Det sista jag sade när vi gick in i huset var: -Nu köper vi inget! Någon dag senare satt vi och skrev på kontraktet. Fastighetsmarknaden hade precis börjat svänga, och det tog ett tag innan vi fick sålt vår gamla lägenhet. Efter några sömnlösa nätter med ångest löste sig ändå allt, och i efterhand är vi jätteglada att det blev som det blev. Lärdomen är att nästa gång ska vi ta det försiktigt, kanske sälja först och köpa sedan.

Sommaren löpte på med båtturer då vädret var fint. Vi upptäckte några nya öar och njöt i solen. När vädret var tråkigt började packa inför flytten i september. I slutet av juli åkte vi till 5-dagars i Sälen. Vi delade stuga med mamma, pappa, lillasyster, lille Bus och morbror Händig. Det blev en skön minisemester. Jag gick öppen bana två dagar, Fredric cyklade och sprang någon dag.

Under hösten och vintern låg största fokus på graviditeten och att fixa i nya lägenheten. Vi har köpt prylar och kläder till bebisen. Under november blev vi rejält rädda när en jag fick en blödning. Det visade sig att moderkakan låg långt ned och att det eventuellt skulle bli aktuellt med snitt. Efter ytterligare en blödning blev jag under ett dygn inlagd på specialförlossningen på Östra, något jag då upplevde som stort och skrämmande. Senare konstaterades att moderkakan rättat till sig, och vanlig förlossing var aktuellt igen.

Både julafton och nyår var vi hemma i lägeheten. Nyåret firade vi in tillsammans med lillasyster Gräddnos med make Homer och lille Bus. Bordet stod dukat i väntan på gästerna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket år ni haft! Ledsamt att läsa om kämpandet med Ivf, men ändå fantastiskt. Ser mycket fram emot 2009 med er, alla tre!
Kram Sofia

Anonym sa...

Lycka till 2009. Det kommer bli mer fantastiskt än det förra. Sedan blir varje år bara bättre och bättre. ML

Lisa sa...

Det låter bra, ML! Jag litar på dig.