onsdag 7 februari 2007

The wire

Jag är väldigt förtjust in kriminalserier. Sedan jag såg the Wire är det ingen annan serie som riktigt räcker till längre. The Wire får samtliga placeringar på min top5-lista. Den är faktiskt så bra.

Det var någon gång under julhelgen. Vi lyssnade på ett av de sista programmen av Frank. Man rankade årets bästa serier. The Wire hyllades. Vi blev nyfikna.

Några dagar senare bänkade vi oss framför TVn och startade vår nyinköpta DVD-box, the Wire säsong 1. I de första avsnitten var det svårt att hänga med. Det var väldigt många karaktärer att hålla koll på. Kopplingar åt olika håll. Den är så genomtänkt och välgjord. Skådespelarna är också jättebra. Det känns som man är med på riktigt. Det är så verkligt.

Serien utspelar sig i Baltimore. Man får lära känna såväl poliskåren som den undre världen. Jag uppskattar att det inte är så enkelt som att någon är god och en annan är ond. Karaktärerna är mer komplexa än så. Man får sympatier för båda sidor. Lodisen Bubbs är en av favoriterna.

Jag är också väldigt förtjust i introlåten.

Tyvärr är även säsong 2 avverkad för vår del. Nu väntar vi på att säsong 3 ska släppas på DVD. Jag har redan bokat boxen.

Inga kommentarer: